Σάββατο 21 Μαρτίου 2015

O υλισμός και ο ιδεαλισμός στην αρχαία Ελλάδα Β μέρος

Οι σοφιστές.Εμφανίστηκαν στην Αθήνα τον 5ο αιώνα π.Χ,καλλιέργησαν την τέχνη της ευγλωττίας και της αποδεικτικής,την Διαλεκτική.
Καταπολεμούν τις αντιλήψεις της παλιάς αριστοκρατίας.
Χτυπούν τον δογματισμό,και πιστεύουν ότι ο άνθρωπος δεν μπορεί να γνωρίσει τον εξωτερικό κόσμο και να βρει την αντικειμενική αλήθεια,απόλυτα,οι γνώσεις είναι σχετικές.
Άλλοι συνδέθηκαν με την δουλοκτητική δημοκρατία κι άλλοι με την αντιδραστική δουλοκτητική αριστοκρατία.

Πρωταγόρας.Σοφιστής.Δημοκρατικός.Αναγνωρίζει την υλική ύπαρξη του κόσμου.
Κατηγορήθηκε ως άθεος.
Αρχική βάση των γνώσεων είναι οι αισθήσεις.Οι γνώσεις όμως είναι σχετικές με τον άνθρωπο.

Οι κοινωνικοπολιτικές συνθήκες δημιουργούν νέα κοινωνικά προβλήματα.Η προσοχή των θεωρητικών στρέφεται περισσότερο στην κοινωνική ζωή.


Σωκράτης.Ιδεαλιστής φιλόσοφος.Προσπάθησε να ανατρέψει τις διδασκαλίες των σοφιστών και να στερεώσει τις παλιές αξίες.
Το σταθερό για τον Σωκράτη,είναι οι γενικές έννοιες,οι ιδέες.Αν ξεκαθαρίσουμε και δώσουμε σωστό ορισμό σε κάθε έννοια,υποστήριζε,ότι μπορούμε να έχουμε ασφαλή γνώση.
Η ηθική του διδασκαλία στηρίζεται στην αναγνώριση της πνευματικής αρχής στον άνθρωπο.
Έπαιξε σπουδαίο ρόλο στην επεξεργασία της ιδεαλιστικής διαλεκτικής των εννοιών.
Περιφρόνησε τις επιστήμες και αρνήθηκε την υλιστική κοσμοθεωρία.
Ήθελε να στερεώσει την ιδεαλιστική ηθική της αντιδραστικής δουλοκτητικής αριστοκρατίας.
Οδηγήθηκε στο δικαστήριο κατηγορούμενος ότι διέφθειρε τους νέους επειδή δεν πίστευε στους προγονικούς θεούς της πολιτείας.


Μεγαρική σχολή [Ευκλείδης].Διδάσκει ότι οι αισθήσεις μας,μας εξαπατούν.Το αληθινό είναι αμετάβλητο.


Κυνικοί[Αντισθένης].Θεωρούν το μοναδικό ως πραγματικότητα.Οι γενικές έννοιες είναι μη ανταποκρινόμενες στην αντικειμενική πραγματικότητα.
Ακολουθούν την αταραξία,μία ατομιστική ηθική.
Ικανοποιούν τις στοιχειώδεις απαιτήσεις της ζωής και αδιαφορούν για τα παραπέρα.
Παίρνουν παθητική στάση στην έλλειψη των υλικών μέσων της ζωής.


Κυριναϊκή σχολή[Αρίστιππος].Αναγνωρίζουν την ύπαρξη της υλικής αντικειμενικής πραγματικότητας.Δεν μπορούμε όμως να την γνωρίσουμε γιατί οι αισθήσεις είναι υποκειμενικές.
Θέτουν τα προσωπικά συμφέροντα πάνω από τα κοινωνικά.

         

   Συνέχεια...

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Ουσία και αντικείμενο της μαρξιστικής φιλοσοφίας

 του Παναγιώτη Γαβάνα Ένα από τα βασικά ζητήματα που είναι αναγκαίο να αποσαφηνιστεί στην αρχή αυτής της σειράς άρθρων που παρουσιάζουμε ανα...