Κυριακή 22 Μαρτίου 2015

Ο υλισμός και ο ιδεαλισμός στην αρχαία Ελλάδα Γ μέρος

Πλάτων.Ο πιο μεγάλος αντικειμενικός ιδεαλιστής φιλόσοφος στην αρχαία εποχή.
Πολέμησε τον υλισμό με φανατισμό.
Ανέπτυξε την ιδεαλιστική φιλοσοφία πολύ πιο πέρα από τον Σωκράτη.
Η ύλη είναι κάτι που δεν έχει μορφή και που μ αυτό γίνονται τα αισθητά και μεταβλητά πράγματα,τα οποία είναι πρόσκαιρα ενώ οι ιδέες είναι αμετάβλητες και αιώνιες.
Η ύλη είναι το ''μη ον'',οι ιδέες το ''όντως ον''.
Τα υλικά πράγματα είναι τα έκτυπα των ιδεών.
Στην κορυφή των ιδεών βρίσκεται η ιδέα του αγαθού.Όταν φτάσουμε σ αυτή την ιδέα,μπορούμε να γνωρίσουμε τα πράγματα  ,γιατί τα πράγματα παίρνουν την ύπαρξή τους από την ιδέα αυτή.
Η ψυχή είναι πνευματική οντότητα.Αυτοκίνητη,απλή και αόρατη.Δεν γεννιέται μαζί με το υλικό σώμα,αλλά κατεβαίνει σ αυτό από τον πνευματικό κόσμο.Υπήρχε πριν μπει στο σώμα  και θα υπάρχει και μετά θάνατο.Αν δεν ξεκαθαριστεί από το σώμα καλά,μεταφέρεται και σ άλλο γήινο σώμα για να καθαριστεί και να επανέλθει στον πνευματικό κόσμο.
Ως αρχή της ζωής θεωρεί την ψυχή.
Ο χρόνος ανήκει στα αισθητά και κινητά πράγματα και όχι στις ιδέες.
Η γνώση είναι ανάμνηση.Προτού εγκατασταθεί η ψυχή στο σώμα,ζούσε στο νοητό κόσμο.
Εκεί γνώρισε τις ιδέες που είναι η αληθινή γνώση.Δηλαδή οι γνώσεις μας έρχονται από τον υπερβατικό κόσμο.
Σαν κατάλληλη μέθοδο για να φέρει στην μνήμη της ψυχής τις ιδέες,θεωρεί την διαλεκτική,δηλαδή την τέχνη να αντιπαραβάλλουμε και να αναλύουμε τις έννοιες.Οι αρχές της σκέψης είναι πνευματικές.
Ο Πλάτων χωρίζει την ψυχή σε τρία μέρη-
Στο λογιστικό με έδρα το κεφάλι.
Στο θυμοειδές με έδρα της καρδιά.
Και στο επιθυμητικό με έδρα την κοιλιά.
Υποστηρίζει, στην ''ιδανική πολιτεία ''του ότι η κοινωνία πρέπει να στηρίζεται σε τρεις τάξεις.
Φιλόσοφους ή κυβερνήτες,φρουρούς,γεωργούς ή τεχνίτες.Αυτές τις τρεις τάξεις τις θεωρούσε σαν κάτι το σταθερό και αμετάβλητο.
Ανώτερη ηθική βρίσκει στην δουλοκτητική αριστοκρατία και κατώτερη στις άλλες κοινωνικές τάξεις.
Υπήρξε υποστηρικτής της αντιδραστικής δουλοκτητικής αριστοκρατίας.

                      Συνέχεια...












Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Ουσία και αντικείμενο της μαρξιστικής φιλοσοφίας

 του Παναγιώτη Γαβάνα Ένα από τα βασικά ζητήματα που είναι αναγκαίο να αποσαφηνιστεί στην αρχή αυτής της σειράς άρθρων που παρουσιάζουμε ανα...