Τρίτη 24 Μαρτίου 2015

Η ανάπτυξη της υλιστικής φιλοσοφίας στο ρωμαϊκό κράτος

Ας πάμε και λίγο στη Ρώμη για να δούμε την ανάπτυξη της υλιστικής φιλοσοφίας στο ρωμαϊκό κράτος.
Όταν οι Ρωμαίοι κατέλαβαν την Ελλάδα,βρέθηκαν σε μία χώρα πιο πολιτισμένη από τη δική τους.Η επίδραση του ελληνικού πολιτισμού σ αυτούς υπήρξε μεγάλη.
Η ανάπτυξη της παραγωγής,η αύξηση των επιστημονικών γνώσεων,οι σκληροί αγώνες της εξαθλιωμένης αγροτιάς,η αναπτυσσόμενη πάλη των δούλων εναντίων των δουλοκτητών,η διάδοση της ελληνικής υλιστικής φιλοσοφίας στη Ρώμη,συντέλεσαν στην ανάπτυξη της υλιστικής φιλοσοφίας στο ρωμαϊκό κράτος.
Αξιοσημείωτο είναι ότι τα προοδευτικά στρώματα της ρωμαϊκής δουλοκτητικής τάξης ακολουθούσαν τις υλιστικές αντιλήψεις του Επίκουρου.

Ο Λουκρήτιος Κάρος υπήρξε ο πιο επιφανής Ρωμαίος υλιστής.
Ο Λουκρήτιος στη διδασκαλία του για τη φύση ,στηρίζεται στις βάσεις του αρχαίου ελληνικού ατομιστικού υλισμού και αναπτύσσει και δικές του παρατηρήσεις.
Διδάσκει ότι μόνο σώματα υλικά και κενό διάστημα υπάρχουν.Οι ιδιότητες των σωμάτων υπάρχουν μόνο στα σώματα.Χρόνος επίσης έξω απ την κατάσταση των υλικών σωμάτων,δεν υπάρχει.
Αναγνωρίζει την ύπαρξη των μικροσκοπικών υλικών σωματιδίων της ύλης,των ατόμων.
Από τα πρωταρχικά αυτά υλικά στοιχεία ,αποτελούνται τα διάφορα σύνθετα υλικά σώματα.
Τα άτομα[πρωταρχικά σώματα]είναι αιώνια  και κατέχουν πυκνότητα και βάρος.
Είναι ομοιογενή στη μάζα τους  και διαφέρουν στο σχήμα και στο μέγεθος ,δεν έχουν γεύση ούτε άλλες ιδιότητες.Οι ιδιότητες των σύνθετων υλικών σωμάτων εξαρτώνται από τη μορφή,την ποσότητα και την ενότητα των ατόμων που τα αποτελούν.
Οι μορφές των ατόμων είναι ποικίλες αλλά δεν είναι άπειρες.Μόνο η ποσότητα των ατόμων από κάθε είδος είναι άπειρη.
Ο Λουκρήτιος διακρίνει τρία είδη κινήσεων.Την κίνηση από ώθηση,την κίνηση προς τα κάτω από το βάρος και την παρέκκλιση από την ευθεία γραμμή.
Δεν παραδέχεται σύγκρουση των ατόμων από τη μεγαλύτερη ή μικρότερη ταχύτητα τους.
Η διαμόρφωση των διάφορων σύνθετων υλικών σωμάτων επιτυγχάνεται με τις διάφορες ενώσεις και τους ποικίλους συνδυασμούς των ατόμων,κατά τη σύγκρουση που γίνεται απ την παρέκκλιση τους.Η αποσύνθεση των σύνθετων σωμάτων γίνεται με το διαχωρισμό των ατόμων.
Ο Λουκρήτιος θεωρεί την ύλη άπειρη και αιώνια.
Διατυπώνει την υλιστική διαλεκτική αντίληψη του ,για την κίνηση της ύλης και την προέλευση των διάφορων σύνθετων υλικών σωμάτων.
Στο ζήτημα της προέλευσης των οργανικών όντων ,βρίσκει,ότι αυτά προήλθαν από την ανόργανη φύση αυτόματα.
Υποστηρίζει ότι η ψυχή όπως και το σώμα,αποτελείται από άτομα.Τα άτομα της ψυχής είναι στρογγυλά,πιο λεπτά και πιο ευκίνητα από τα άλλα άτομα του σώματος.
Με το θάνατο του ανθρώπου,διαλύονται και τα άτομα της ψυχής.
Ως αρχή της γνώσης αναγνωρίζει την αίσθηση χωρίς να παραβλέπει όμως και τη σημασία της νόησης.
Ο Λουκρήτιος προσπαθούσε να απαλλάξει τους ανθρώπους από την επίδραση της θρησκείας,από τις προλήψεις και την εχθρότητα προς την επιστήμη.
Διδάσκει ότι οι θεοί ζουν στα ''μετακόσμια'' μακαρισμένοι και δεν επεμβαίνουν στη ζωή των ανθρώπων.Η φύση δεν δημιουργήθηκε από τους θεούς.
Για να εξηγήσουμε σωστά τα φυσικά φαινόμενα πρέπει να βρίσκουμε τους αντικειμενικούς νόμους τους.
Η υλιστική φιλοσοφία του Λουκρήτιου συνέβαλε στην ανάπτυξη της επιστήμης και γενικά του ρωμαϊκού πολιτισμού.

Στους κόλπους της ρωμαϊκής δουλοκτητικής αριστοκρατίας διαδόθηκε και αναπτύχθηκε ο εκλεκτικισμός ,ο σκεπτικισμός και ο στωικισμός.
Στην κρίση του ρωμαϊκού κράτους,στις συμφορές και εξεγέρσεις των δούλων ,εμφανίστηκε ο νεοπυθαγορισμός με τις μυστικιστικές τάσεις του.
Κατά την αυξανόμενη κρίση του δουλοκτητικού τρόπου παραγωγής ,εμφανίστηκε η μυστικιστική διδασκαλία του νεοπλατωνισμού [Πλωτίνος].

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Ουσία και αντικείμενο της μαρξιστικής φιλοσοφίας

 του Παναγιώτη Γαβάνα Ένα από τα βασικά ζητήματα που είναι αναγκαίο να αποσαφηνιστεί στην αρχή αυτής της σειράς άρθρων που παρουσιάζουμε ανα...