Κυριακή 19 Απριλίου 2015

Η υλιστική φιλοσοφία-Γενική κατατόπιση 3

Οι πρωτόγονοι άνθρωποι βρίσκουν γόνιμους τόπους και εκεί εγκαθίστανται.Η μόνιμη κατοικία είχε μεγάλη σημασία για την ανάπτυξη των παραγωγικών δυνάμεων,για την ανάπτυξη γενικά της κοινωνίας.
Οι πρωτόγονοι άνθρωποι όσο τελειοποιούν τα εργαλεία της εργασίας τους τόσο αυξάνουν και σταθεροποιούν την παραγωγή και αναπαραγωγή τους.Η ανέχεια επίσης σε ορισμένες εποχές τους δίδαξε ν αποταμιεύουν τότε που μπορούν να παράγουν περισσότερα απ όσα χρειάζονται στην ημέρα τους.Με την αποταμίευση ,οι πρωτόγονοι άνθρωποι βρίσκουν περισσότερες ευκαιρίες να κάθονται να παρατηρούν τις ποικίλες εκδηλώσεις των εξωτερικών υλικών πραγμάτων ,που επηρεάζουν τη ζωή τους.
Έτσι πλουτίζουν όλο και πιο σύντομα τις γνώσεις τους από τον εξωτερικό υλικό κόσμο.
Τις αυξανόμενες δε,γνώσεις τους τις χρησιμοποιούν στην βελτίωση των  συνθηκών της υλικής ζωής τους.Όσο δε ,βελτιώνονται οι συνθήκες της υλικής ζωής τους ,τόσο αναπτύσσουν την παραγωγική τους δράση και αυξάνουν τις γνώσεις τους.
Έτσι προχωρούν σιγά-σιγά όλο και στη βαθύτερη γνώση των εξωτερικών υλικών πραγμάτων.
Με την αυξανόμενη δράση τους πάνω στα εξωτερικά υλικά πράγματα και την επίδραση τούτων σε αυτούς οδηγούνται σιγά-σιγά από τα ίδια τα εξωτερικά υλικά πράγματα σε πιο γενικές έννοιες τούτων και σε πιο πολλά και πιο γενικά προβλήματα πάνω σε αυτά.
Υπάρχουν πολλά αντικείμενα και φαινόμενα στη φύση και στη ζωή που επηρεάζουν τη ζωή τους και που δεν μπορούν να τα εξηγήσουν.Τα αστραπόβροντα,οι θύελλες,οι αρρώστιες κλπ.
Οι άνθρωποι την εποχή εκείνη λόγω του χαμηλού επιπέδου της παραγωγής,δεν έχουν ακόμη αποκτήσει από την εξωτερική φύση και την κοινωνική ζωή τους τις γνώσεις που χρειάζονται για να δώσουν τη σωστή ερμηνεία στα φαινόμενα αυτά.Έχουν όμως αποκτήσει την ικανότητα με τις γνώσεις που κατέχουν από την κάπως προχωρημένη δράση τους πάνω στα εξωτερικά υλικά πράγματα,να παρομοιάζουν το ένα αντικείμενο με το άλλο,να συγκρίνουν τα διάφορα αντικείμενα και φαινόμενα,να διηγούνται περιπέτειες και κατορθώματα,να προσωποποιούν διάφορα αντικείμενα και να σχηματίζουν θεωρίες έξω από τη φύση.
Έτσι προχώρησαν σε φανταστικές ερμηνείες των άγνωστων δυνάμεων στη φύση και στη ζωή τους.Στις ακατανόητες δυνάμεις της φύσης  και της ζωής ,οι άνθρωποι απέδωσαν την εποχή εκείνη υπερφυσικές ιδιότητες.Πίστεψαν στον τοτεμισμό και στο φετιχισμό.Πίστεψαν επίσης στον ανιμισμό και στα πνεύματα.
Οι θρησκευτικές δοξασίες δηλαδή εμφανίστηκαν σε ένα επίπεδο της κοινωνικής ανάπτυξης όπου οι άνθρωποι με την παραγωγική δραστηριότητα τους είχαν κάπως προχωρήσει στη γνώση του εξωτερικού υλικού κόσμου και στην έναρθρη γλώσσα.
Αν οι άνθρωποι δε ζούσαν κατά γένη και δεν τους έσπρωχναν οι μεγάλες ελλείψεις στα υλικά μέσα της ζωής τους σε συνεργασία,αν δεν είχαν ξεπεράσει με τη συνεργασία τους αρκετές υλικές αντιθέσεις στη ζωή τους και προχωρήσει στη γνώση των υλικών σχέσεων στα εξωτερικά υλικά πράγματα,αν δε βρίσκονταν ανάμεσα σε γνωστά και άγνωστα,αν δεν είχαν αποκτήσει την ικανότητα να προσωποποιούν διάφορα αντικείμενα και φαινόμενα ,δεν θα είχαν την ικανότητα να προχωρήσουν σε μυθικές ερμηνείες των άγνωστων δυνάμεων της φύσης που επιδρούσαν στη ζωή τους.Δεν θα έφτιαχναν το θεό της γενιάς,τα πνεύματα κλπ.
Οι υλιστικές αντιλήψεις λοιπόν προπορεύθηκαν.Επειδή όμως οι πρώτες αληθινές γνώσεις που απέκτησαν οι πρωτόγονοι άνθρωποι με την παραγωγική δράση τους δεν ήσαν επαρκείς για να προχωρήσουν στη σωστή ερμηνεία πολλών φυσικών και κοινωνικών φαινομένων που επηρέαζαν τη ζωή τους.παρέκκλιναν σε μυθικές και αντιεπιστημονικές ερμηνείες τούτων.
Μπέρδευαν την πράξη ,με τη σκέψη,με την ιδέα.Δεν ήσαν οπλισμένοι με τις σωστές γνώσεις που χρειάζονταν για να ερμηνεύσουν σωστά το προτσές της σκέψης,της ιδέας.Γι αυτό έπαιρναν την ιδέα ως αρχή.Γι αυτό πίστεψαν ότι υπάρχουν υπερφυσικές και αόρατες δυνάμεις.
Προσπαθούσαν δε,τις υπερφυσικές δυνάμεις που πίστεψαν ότι υπάρχουν ,και ότι παίζουν ρόλο στη ζωή τους,να τις κατευθύνουν με κάθε τρόπο [ξόρκια κ.α] προς το συμφέρον τους.
Η εμφάνιση των θρησκευτικών δοξασιών αποδείχνεται ότι είναι προϊόν του προτσές της ζωής.
Είναι προϊόν του χαμηλού επιπέδου της παραγωγικής ανάπτυξης και των γνώσεων των πρωτόγονων ανθρώπων.Γι αυτό οι θρησκευτικές δοξασίες εξελίσσονται σύμφωνα με την εξέλιξη των συνθηκών της υλικής ζωής της κοινωνίας.

  
     Συνεχίζεται...

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Ουσία και αντικείμενο της μαρξιστικής φιλοσοφίας

 του Παναγιώτη Γαβάνα Ένα από τα βασικά ζητήματα που είναι αναγκαίο να αποσαφηνιστεί στην αρχή αυτής της σειράς άρθρων που παρουσιάζουμε ανα...