Σαν μοναδική βάση όλων των φαινομένων της φύσης, ο Μελιέ παραδέχεται την αιώνια και άπειρη ύλη, η οποία αποτελείται από άτομα που με τις κινήσεις και τους συνδυασμούς τους σχηματίζουν όλα τα ποικίλα φυσικά φαινόμενα. Σύμφωνα με την υλιστική θεωρία του Μελιέ η ύλη, ο χρόνος, η κίνηση, η νομοτέλεια της φύσης, μπορούν να εξηγηθούν πλήρως με φυσικοεπιστημονικό τρόπο και για την κατανόησή τους δε χρειάζεται η παραδοχή της ύπαρξης του θεού. Ο Μελιέ υπεράσπισε τη θέση ότι η ύλη είναι η αιτία τόσο της ύπαρξής της όσο και της κίνησής της.
Ο Μελιέ απόκρουσε κατηγορηματικά την ύπαρξη οποιουδήποτε θεϊκού πρώτου κινούντος. Θεωρούσε πως είναι αδύνατο η ύλη να έχει πάρει τη δύναμη της κίνησης από μια ουσία που δεν είναι ύλη και την υλιστική του αντίληψη για τη φύση τη συνέδεε άμεσα με τον αθεϊσμό. Η διαμάχη ανάμεσα στους αθεϊστές και τους θεολάτρες, λέει ο Μελιέ, διεξάγεται πάνω στο ζήτημα: ποια είναι η αδημιούργητη πρώτη αιτία όλων των πραγμάτων. Οι αθεϊστές υποστηρίζουν ότι η αδημιούργητη αυτή πρώτη αιτία είναι η φύση, η ύλη. Ο κόσμος υπήρχε και θα υπάρχει αιώνια, ο κόσμος είναι το υλικό και αντιληπτό με τις αισθήσεις Είναι. Οι θεολάτρες θεωρούν αιτία των πάντων το θεό, τα επιχειρήματά τους όμως δεν αντέχουν στην κριτική.
«...Όλα όσα βλέπουμε -λέει ο Μελιέ- όλα όσα νιώθουμε και γνωρίζουμε είναι αναμφισβήτητα μόνο ύλη. Αφαιρέστε μας τα μάτια. Τι θα δούμε; Τίποτε. Αφαιρέστε μας τα αυτιά. Τι θ’ ακούμε; Τίποτα. Αφαιρέστε μας τα χέρια, τι θ' αγγίζουμε; Τίποτε, εκτός απ' ό,τι μας επιτρέπουν πολύ λειψά τα άλλα μέρη του σώματος. Αφαιρέστε μας το κεφάλι και το μυαλό, τι θα σκεφτόμαστε; Τι θα γνωρίζουμε ; Τίποτε.»
Οι επαναστατικές δημοκρατικές ιδέες του Μελιέ ήταν απαράδεκτες ακόμα και για τους προοδευτικούς ιδεολόγους της γαλλικής αστικής τάξης. Ωστόσο, ο αγώνας που διεξήγαν ενάντια στην ιδεολογία του φεουδαρχικού-απολυταρχικού καθεστώτος οι φιλόσοφοι της γαλλικής αστικής τάξης, η οποία βρισκόταν το 18ο αιώνα επικεφαλής ολόκληρης της τρίτης τάξης, τους έφερε κοντά σε πολλές υλιστικές και αθεϊστικές απόψεις του Μελιέ και οι φιλοσοφικές του ιδέες άσκησαν ορισμένη επίδραση πάνω στην κατοπινή ανάπτυξη του γαλλικού υλισμού.
Πηγή : '' Οι βάσεις της μαρξιστικής φιλοσοφίας'' της Ακαδημίας Επιστημών της ΕΣΣΔ [πρωτότυπος τίτλος основы марксистской философии ].
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου