Όπως κάθε αντιδραστικός αντικαπιταλισμός στην ιστορία, έτσι κι αυτός ενάντια στην παγκοσμιοποίηση θέλει και μπορεί να βλέπει μόνο τη μια, την καταστροφική πλευρά του κεφάλαιου. Είναι αδύνατο από την φύση των αντιδραστικών αντικαπιταλιστικών τάξεων, να δουν την πλευρά των παραγωγικών δυνάμεων που το κεφάλαιο εκπροσωπεί και που επί ποινή θανάτου οφείλει διαρκώς να επαναστατικοποιεί. Έτσι όχι μόνο επιτίθενται και στην παραγωγική πλευρά του αλλά βασικά επιτίθενται με περισσότερη λύσσα σε αυτήν γιατί αντιλαμβάνονται ότι οι νέες γιγαντιαίες παραγωγικές δυνάμεις είναι αυτές που θα δώσουν το τελειωτικό μοιραίο χτύπημα σε όλες τις αντιδραστικές τάξεις.
Έτσι λοιπόν επιτίθενται στη συγκέντρωση των παραγωγικών δυνάμεων σε παγκόσμια κλίμακα, επιτίθενται στην επικοινωνία και το σπάσιμο των συνόρων και τέλος επιτίθενται στις νέες επιστημονικές και τεχνολογικές ανακαλύψεις. Επιτίθενται δηλαδή σε όλους εκείνους τους παράγοντες στους οποίους το συνειδητό διεθνές προλεταριάτο βλέπει την μελλοντική του απελευθέρωση και ευημερία.
Η καπιταλιστική παγκοσμιοποίηση γενικά, δηλαδή αντικειμενικά-ιστορικά, αποτελεί μια προοδευτική διαδικασία που οδηγεί στην όλο και στενότερη αλληλοσύνδεση κρατών, εθνών και λαών, την οποία το κεφάλαιο πραγματοποιεί αντικειμενικά, ξέχωρα από τη θέλησή του, σπάζοντας μέσα από την παραγωγική διεθνοποίηση τα εθνικά σύνορα, διαδικασία που αποτελεί, επίσης αντικειμενικά, μέσο προσέγγισης στο σοσιαλιστική επανάσταση και στο αταξικό μέλλον, όπως τόνιζε πάντα ο Λένιν, αλλά και οι Μαρξ - Ένγκελς.
Σημαίνει αυτό ότι το συνειδητό προλεταριάτο χαιρετίζει τον παγκοσμιοποιημένο καπιταλισμό; Όχι. Αντίθετα θέλει να ανατρέψει τον παγκοσμιοποιημένο καπιταλισμό, στο βαθμό που είναι κι αυτός μια αναπτυγμένη ώριμη εκδήλωση του ιμπεριαλισμού. Όμως θέλει να τον ανατρέψει όχι επειδή είναι παγκοσμιοποιημένος, αλλά αποκλειστικά επειδή είναι καπιταλισμός. Μάλιστα χαιρετίζει την παγκοσμοιοποιημένη του πλευρά, κυρίως γιατί πάνω σ’ αυτήν θα πατήσει για να την ανατρέψει. Γιατί είναι αυτή η πλευρά που θα αποτελέσει την βάση για την διεθνή ενότητα των εργατών. Μόνο μια τέτοια ενότητα σε τελική ανάλυση θα μπορεί να αντιπαρατεθεί και να νικήσει το διεθνές κεφάλαιο. Και μια τέτοια ενότητα είναι δυνατή πάλι σε τελική ανάλυση μόνο αν δημιουργηθούν όχι απλά οι ιδεολογικοί, αλλά κυρίως οι υλικοί όροι για το πραγματικό, υλικό πέσιμο των συνόρων και για τη συντριβή των εθνικισμών που έχουν αποτελέσει ως τώρα το μεγαλύτερο βαρίδι στην προλεταριακή επανάσταση.
Σημαίνει μήπως αυτό ότι το πέσιμο των συνόρων και η διεθνής ενότητα του κεφάλαιου θα μετριάσει και θα κάνει πιο ανώδυνη την διεθνή ταξική πάλη όπως πιστεύουν μερικοί σοσιαλδημοκράτες, οπαδοί της παγκοσμιοποίησης; Όχι. Αντίθετα θα την κάνει πιο ωμή, πιο ανοιχτή και πιο βίαιη. Μάλιστα μερικοί από τους αντικαπιταλιστές εχθρούς της παγκοσμιοποίησης είναι καλυμμένοι ρεφορμιστές που την τρέμουν ακριβώς επειδή αυτή κάνει πιο ξεκάθαρη την ταξική καταπίεση δηλαδή της στερεί τον εθνικό μανδύα ο οποίος τόσο περιπλέκει τα πράγματα.
Αντίθετα λοιπόν ακριβώς από την “αναγκαστική” θέση του αντικαπιταλιστικού επαναστατικού προλεταριάτου υπέρ της παγκοσμιοποίησης, οι μικροαστοί και κυρίως οι σοσιαλφασίστες αντικαπιταλιστές εξεγείρονται ενάντια στον παγκοσμιοποιημένο καπιταλισμό κύρια επειδή είναι παγκοσμιοποιημένος. Μάλιστα εξεγείρονται πάνω απ’ όλα γιατί “αφομιώνει τα έθνη”, “καταργεί τις εθνικές ταυτότητες και κουλτούρες” τις “παραδόσεις” κ.λπ. Αυτά τα λέγανε πάντα εθνικιστές, παπάδες και αντισημίτες.
Ασφαλώς από τα ρεύματα της αστικής και μικροαστικής ιδεολογίας, δηλαδή από τους εθνικιστές, τους οπαδούς της επιστροφής στη φύση, τους θρησκόληπτους, τους αντισημίτες και τους ιδεαλιστές κάθε είδους δεν μπορεί να περιμένει κανείς κάτι άλλο. Αυτά τα ρεύματα εκφράζουν τουλάχιστον τον αιώνιο τρόμο της καθυστέρησης μπροστά στην πρόοδο.
Όμως πρέπει να είναι κανείς ξεχωριστά αυστηρός απέναντι σε εκείνους που πολεμάνε την παγκοσμιοποίηση σηκώνοντας τη σημαία του μαρξισμού – λενινισμού. Αυτοί είναι απόλυτα ασυνεπείς και ανέντιμοι χώρια από την αντιδραστική τους θέση. Δεν είναι τυχαίο λοιπόν που αυτοί ακριβώς αποτελούν την ακροδεξιά, δηλαδή την σοσιαλφασιστική πλευρά του κινήματος της αντιπαγκοσμιοποίησης, στον ίδιο βαθμό με τους ανοιχτούς ναζιστές.
Γι’ αυτούς που παριστάνουν τον μαρξιστή – λενινιστή υπάρχουν άφθονες φράσεις σαν αυτή του Λένιν: “Μένει η παγκόσμια ιστορική τάση του καπιταλισμού να σπάζει τους εθνικούς φραγμούς, να σβήσει τις εθνικές διαφορές και να αφομοιώνει τα έθνη, τάση που από δεκαετία σε δεκαετία εκδηλώνεται με όλο και μεγαλύτερη ισχύ και αποτελεί έναν από ισχυρότερους κινητήρες που μετατρέπουν τον καπιταλισμό σε σοσιαλισμό”.
Από γενική ιδεολογική άποψη οι αντι-παγκοσμιοποιητές τοποθετούνται στην ίδια πλευρά του ιστορικού οδοφράγματος με τους ανατολικούς ρωσοκινέζους μονοπωλιστές και βέβαια με τους ανά τον κόσμο νεοναζιστές και εδώ με τους χρυσαυγίτες, που είναι οι πρώτοι και βαθύτεροι πολέμιοι της “εθνοκτόνου παγκοσμιοποιήσεως” των “εβραιοφιλελεύθερων”.
Σε ό,τι αφορά ειδικότερα τη νεοφιλελεύθερη παγκοσμιοποίηση, όπως αποκαλούν την παγκοσμιοποίηση που πραγματοποιεί το δυτικό ιμπεριαλιστικό μονοπωλιακό κεφάλαιο ασκώντας πολιτική, οικονομική ακόμα και στρατιωτική επέμβαση στις μη ανεπτυγμένες ή αδύναμες χώρες, αυτή μπορεί να είναι ο πιο μεγάλος εχθρός των λαών μόνο όταν και μόνο στο βαθμό που αυτή έχει απέναντί της κυρίως την προλεταριακή παγκοσμιοποίηση που είναι η επαναστατική αντικαπιταλιστική ενότητα των λαϊκών οικονομιών ή στο βαθμό που έχει απέναντί της γενικότερα την αντιιμπεριαλιστική παγκοσμιοποίηση, δηλαδή την σχετική ενοποίηση των οικονομιών των λιγότερο καπιταλιστικά ανεπτυγμένων κρατών στη βάση των αρχών του αμοιβαίου οφέλους και της μη ανάμειξης των ισχυρών και ανεπτυγμένων χωρών στις εσωτερικές υποθέσεις τους. Μια τέτοια περίοδος φιλελεύθερης ιμπεριαλιστικής αντίδρασης ήταν αυτή μετά τον Β’ παγκόσμιο πόλεμο όπου οι ΗΠΑ, με νικημένο το ναζισμό, ηγήθηκαν της πάλης ενάντια στο σοσιαλιστικό στρατόπεδο και στους εθνο-ανεξαρτησιακούς και αντιαποικιακούς αγώνες του Τρίτου Κόσμου.
Αυτή η προοδευτικού τύπου παγκοσμιοποίηση είναι αντίθετη στην παγκοσμιοποίηση των φιλελεύθερων ιμπεριαλιστών που με την μονοπωλιακή τους συγκέντρωση, την τεχνολογική και χρηματιστική τους ισχύ αλλά και με την πολιτική, ακόμα και τη στρατιωτική τους επέμβαση, επιχειρούν να κυριαρχήσουν στις εσωτερικές αγορές των κρατών που οι οικονομίες τους βρίσκονται σε προμονοπωλιακό στάδιο, οπότε τις εμποδίζουν αντικειμενικά να συγκεντρώνουν τις υλικοτεχνικές τους δυνάμεις και το ζωντανό παραγωγικό τους δυναμικό τους μέσα από την προστασία -για ένα μεγάλο διάστημα- της συσσώρευσης και του εκσυγχρονισμού του ντόπιου παραγωγικού τους κεφάλαιου. Μόνο έτσι αυτές θα μπορούσαν να σταθούν με ίσους όρους στον οικονομικό ανταγωνισμό του δυτικού μονοπώλιου.
Όμως ακόμα και η φιλελεύθερη ιμπεριαλιστική παγκοσμιοποίηση μπορεί να είναι προοδευτική σε όσο βαθμό αντιπαρατίθεται στην παγκοσμιοποίηση που επιχειρούν να πραγματοποιήσουν με την ωμή εξωοικονομική βία οι μονοπωλιστές ανατολικού φασιστικού τύπου, δηλαδή οι ιμπεριαλιστές ρώσικου και κινέζικου τύπου. Αυτοί συσσωρεύουν πολιτικο-διπλωματική, στρατιωτική και οικονομική ισχύ ασκώντας ωμή βία στους λαούς τους και εξωτερική βία σε άλλους υποτελείς τους λαούς και χώρες, επιδιώκοντας τελικά μια βίαιη αναδιανομή του παγκόσμιου πλούτου εξαπολύοντας πόλεμο ληστρικού, αποικιοκρατικού ακόμα και δουλοκτητικού χιτλερικού τύπου ενάντια και σε τριτοκοσμικές, αλλά και σε άλλες ιμπεριαλιστικές χώρες.
Για να υπονομεύσουν την πολιτική και οικονομική ισχύ των αντιπάλων τους φιλελεύθερων ιμπεριαλιστών και για να κερδίσουν στρατηγικές θέσεις παντού στον κόσμο στα πλαίσια της προετοιμασίας του μεγάλου πολέμου τους, οι φασιστικοί κρατικομονοπωλιακοί καπιταλισμοί συμμαχούν με τις πιο επιθετικές, τις πιο σοβινιστικές μερίδες των αρχουσών τάξεων όλων των χωρών και υποθάλπουν τα πιο αντιδραστικά “αντικαπιταλιστικά” κινήματα των μη κυρίαρχων τάξεων, κινήματα που θέλουν να γυρίσουν πίσω τον τροχό της ιστορίας, όπως είναι αυτά των πιο παραγωγικά καθυστερημένων τμημάτων της μικροαστικής τάξης ή της πιο παρασιτικής κρατικής γραφειοκρατίας ή επίσης αυτά των οπαδών της φυσικής οικονομίας και της πατριαρχίας.
Τέτοια είναι η συμμαχία των ρώσων κρατικοολιγαρχών με τις καθυστερημένες μικροαστικές μάζες στις οποίες δουλεύουν την ουτοπία ότι μπορούν να καταστρέψουν τις σύγχρονες παραγωγικές δυνάμεις. Στην πράξη, βέβαια, καταστρέφουν μόνο εκείνες, τις πιο σύγχρονες, των ανταγωνιστών τους και αυτές μόνο εν μέρει. Αυτά τα κινήματα οι ανατολικοί κρατικοφασίστες τα σέρνουν πίσω από τον δικό τους φασιστικό καπιταλισμό-ιμπεριαλισμό που, εκτός από πιο καταπιεστικός, είναι πολύ πιο καθυστερημένος παραγωγικά και γι’ αυτό κάνει πιο επισφαλή μια σοσιαλιστική οικοδόμηση μετά από την επανάσταση που θα τον ανατρέψει. Από την άλλη όμως, εξαιτίας της ωμής βίας που ασκεί στους λαούς πάνω στους οποίους κυριαρχεί, ο φασιστικός καπιταλισμός επιταχύνει το ξέσπασμα μιας επανάστασης. Η αντίφαση δηλαδή είναι ότι μια τέτοια επανάσταση όσο πιο εύκολα ξεσπάει τόσο πιο δύσκολα μπορεί να σταθεροποιηθεί λόγω σχετικής καθυστέρησης των παραγωγικών δυνάμεων, όπως θα μπορούσε σε μια καπιταλιστικά πιο ανεπτυγμένη και πιο δημοκρατική χώρα.
Ο Λένιν σε ένα περίφημο γράμμα του στον Γκόρκυ στις 3 του Γενάρη του 1911 ήδη ξεκαθάριζε αυτά τα ζητήματα διακρίνοντας ανάμεσα σε δύο είδη καπιταλισμών, τον μαυρο-εκατονταρχίτικο και οκτωβρίστικο καπιταλισμό, τον καπιταλισμό δηλαδή των μοναρχικών και των γαιοκτημόνων μεγάλων βιομηχάνων, που ήταν από μια άποψη το ιστορικό πρόδρομο και ανάλογο του φασιστικού καπιταλισμού, και τον ναρόντνικο καπιταλισμό, που είναι το ιστορικό πρόδρομο και ανάλογο του φιλελεύθερου καπιταλισμού, που ο Λένιν τον χαρακτηρίζει “δημοκρατικό”.
“Θα ήταν δονκιχωτισμός και κλαψούρισμα”, έγραφε ο Λένιν, “αν οι σοσιαλδημοκράτες έλεγαν στους εργάτες ότι θα μπορούσε να υπάρχει σωτηρία κάπου ξέχωρα από την ανάπτυξη του καπιταλισμού, και όχι μέσω της ανάπτυξης του καπιταλισμού. Αλλά δεν λέμε αυτό. Λέμε το κεφάλαιο θα σας καταπιεί, θα καταπιεί τους Πέρσες, θα καταπιεί τους πάντες, και θα συνεχίσει να καταπίνει ωσότου το ανατρέψετε. Αυτή είναι η αλήθεια. Και μην ξεχάσετε να προσθέσετε: Χωρίς την ανάπτυξη του καπιταλισμού δεν υπάρχει εγγύηση για νίκη πάνω του.
Οι μαρξιστές δεν υποστηρίζουν ούτε ένα αντιδραστικό μέτρο, όπως είναι η απαγόρευση των τράστ, ο περιορισμός του εμπορίου κλπ. Στον καθένα τα δικά του. Ας αφήσουμε τους Κομιακόφ και Σια να χτίζουν σιδηροδρόμους διαμέσου της Περσίας, ας τους στέλνουμε τους Λιακόβ, όμως η δουλειά των μαρξιστών είναι να τους εκθέτουν στους εργάτες. Αν αυτό τρώει τους εργάτες λένε οι μαρξιστές, εάν τους στραγγαλίζει, ανταποδώστε.
Η αντίσταση στην αποικιακή πολιτική και στη διεθνή λεηλασία μέσω της οργάνωσης του προλεταριάτου, μέσω της υπεράσπισης της ελευθερίας του προλεταριακού αγώνα δεν καθυστερεί την ανάπτυξη του καπιταλισμού, αλλά την επιταχύνει, αναγκάζοντάς τον να καταφύγει σε πιο πολιτισμένες, τεχνικά ψηλότερες καπιταλιστικές μεθόδους. Υπάρχει καπιταλισμός και καπιταλισμός. Υπάρχει ο μαυρο-εκατονταρχίτικος οκτωβρίστικος καπιταλισμός και ο ναρόντνικος (“ρεαλιστικός, δημοκρατικός”, σφύζων από “δραστηριότητα”) καπιταλισμός. Όσο περισσότερο εκθέτουμε τον καπιταλισμό μπροστά στους εργάτες για την “απληστία και την ωμότητα του” τόσο πιο δύσκολο είναι για τον καπιταλισμό του πρώτου είδους να συνεχίζεται, τόσο πιο σίγουρα υποχρεώνεται να περνάει στον καπιταλισμό δεύτερου είδους. Και αυτό ακριβώς μας βολεύει, αυτό ακριβώς βολεύει το προλεταριάτο.
Το διεθνές προλεταριάτο πιέζει τον καπιταλισμό με δυο τρόπους: από τη μια μετατρέπει τον οκτωβρίστικο καπιταλισμό σε δημοκρατικό καπιταλισμό και από την άλλη επειδή διώχνει τον οκτωβρίστικο καπιταλισμό μακρυά από τον εαυτό του, μεταφέρει αυτόν τον καπιταλισμό στους άγριους. Όμως αυτό διευρύνει την βάση του καπιταλισμού και φέρνει κοντύτερα τον θάνατό του. Πρακτικά δεν υπάρχει οκτωβρίστικος καπιταλισμός που να έχει μείνει στην Δυτική Ευρώπη, πρακτικά όλος ο καπιταλισμός είναι δημοκρατικός. Ο οκτωβρίστικος καπιταλισμός έχει φύγει από την Βρετανία και την Γαλλία και έχει πάει στη Ρωσία και στην Ασία. Η ρώσικη επανάσταση και οι επαναστάσεις στην Ασία είναι οι αγώνες να διωχτεί ο οκτωβρίστικος καπιταλισμός και να αντικατασταθεί από τον δημοκρατικό καπιταλισμό. Και ο δημοκρατικός καπιταλισμός είναι ο τελευταίος του είδους του. Δεν έχει άλλο στάδιο να πάει. Το επόμενο στάδιο είναι ο θάνατός του”.
Αυτό που κάνουν σήμερα οι σοσιαλφασίστες στην Ελλάδα και σε όλο τον κόσμο, είτε είναι πράκτορες των νέων τσάρων, είτε αδιόρθωτοι μικροαστοί - αντιδραστικοί, δεν είναι να παλεύουν για να ανατρέψουν με επανάσταση τον δημοκρατικό καπιταλισμό, που είναι πια παραγωγικά υπερώριμος, για να φέρουν το σοσιαλισμό, αλλά παλεύουν για να αντικαταστήσουν τον “δημοκρατικό” καπιταλισμό με τον φασιστικό καπιταλισμό ή πιο συγκεκριμένα παλεύουν να αντικαταστήσουν την φιλελεύθερη παγκοσμιοποίηση με την φασιστική παγκοσμιοποίηση. Θέλουν δηλαδή να καταστρέψουν τις ανώτερες παραγωγικές καπιταλιστικές σχέσεις, τις σχετικά πιο δημοκρατικές κάτω από τις οποίες αναπτύσσονται παραπέρα και πιο εύκολα οι παραγωγικές δυνάμεις, καθώς και το βιοτικό επίπεδο και η πολιτικοσυνδικαλιστική οργάνωση των προλετάριων.
Με λίγα λόγια θέλουν να γυρίσουν πίσω τον τροχό της ιστορίας.
(Κομμάτια από κείμενα της ΟΑΚΚΕ)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου